Optimail 30

Optimail-30--solo--voor-web--PS-testopmaat.png

Veelgestelde vragen

Waarom deze melding?

Uit veiligheidsoverwegingen heeft PostNL bepaald dat alle NetSet frankeermachines, in vooraf bepaalde weken, verplicht contact moeten maken met het TelesetDataCenter.

Oplossing

Maak contact met het TelesetDataCenter. Dit contact maakt u op dezelfde wijze waarop u het saldo bijlaadt. Als u geen saldo nodig heeft, kunt u een nul-bedrag laden.

  1. Annuleer melding door op ENTER te drukken
  2. Druk op de MUNTEN-toets

Boven in het scherm ziet u uw huidige frankeersaldo.

  1. Selecteer TELESET
  2. Kies voor Wijzigen als u een ander bedrag wil laden (0 is toegestaan)
  3. Bevestig 2x met LADEN

Advies

Wanneer u bij deze melding direct uw frankeertegoed oplaadt met een bedrag waarmee u 4 weken vooruit kunt, hoeft u slechts eens per maand deze handeling uit te voeren.

Als niet binnen 5 dagen aan de inbelverplichting is voldaan blokkeert de frankeerfunctie van uw machine. U kunt weer frankeren nadat uw machine contact heeft gemaakt met het TelesetDataCenter.

Bekijk de pagina Inbellen voor frankeermachine voor uitgebreide informatie, laadinstructie en een overzicht van de komende verplichte inbeldata.

Waarom deze melding?

Uit veiligheidsoverwegingen heeft PostNL bepaald dat alle NetSet frankeermachines, in vooraf bepaalde weken, verplicht contact moeten maken met het TelesetDataCenter.

Als niet binnen 5 dagen aan de inbelverplichting is voldaan blokkeert de frankeerfunctie van uw machine. U kunt weer frankeren nadat uw machine contact heeft gemaakt met het TelesetDataCenter.

Oplossing

Maak contact met het TelesetDataCenter. Dit contact maakt u op dezelfde wijze waarop u het saldo bijlaadt. Indien u geen saldo nodig heeft, kunt u een nul-bedrag laden.

  1. Druk op de MUNTEN-toets (boven in het scherm ziet u uw huidige frankeersaldo)
  2. Selecteer TELESET
  3. Kies voor Wijzigen als u een ander bedrag wil laden (0 is toegestaan)
  4. Bevestig 2x met LADEN


Advies

Wanneer u bij deze melding direct uw frankeertegoed oplaadt met een bedrag waarmee u 4 weken vooruit kunt, hoeft u slechts eens per maand deze handeling uit te voeren.

Als niet binnen 5 dagen aan de inbelverplichting is voldaan blokkeert de frankeerfunctie van uw machine. U kunt weer frankeren nadat uw machine contact heeft gemaakt met het TelesetDataCenter.

Bekijk de pagina Inbellen voor frankeermachine voor uitgebreide informatie, laadinstructie en een overzicht van de komende verplichte inbeldata.

Waarom deze melding?

Uit veiligheidsoverwegingen heeft PostNL bepaald dat alle NetSet frankeermachines, in vooraf bepaalde weken, verplicht contact moeten maken met het TelesetDataCenter.

Als niet binnen 5 dagen aan de inbelverplichting is voldaan blokkeert de frankeerfunctie van uw machine. U kunt weer frankeren nadat uw machine contact heeft gemaakt met het TelesetDataCenter.

Oplossing:

Maak contact met het TelesetDataCenter. Dit contact maakt u op dezelfde wijze waarop u het saldo bijlaadt. Indien u geen saldo nodig heeft, kunt u een nul-bedrag laden.

  1. Druk op de MUNTEN-toets (boven in het scherm ziet u uw huidige frankeersaldo)
  2. Selecteer TELESET
  3. Kies voor Wijzigen als u een ander bedrag wil laden (0 is toegestaan)
  4. Bevestig 2x met LADEN


Advies

Wanneer u bij deze melding direct uw frankeertegoed oplaadt met een bedrag waarmee u 4 weken vooruit kunt, hoeft u slechts eens per maand deze handeling uit te voeren.

Als niet binnen 5 dagen aan de inbelverplichting is voldaan blokkeert de frankeerfunctie van uw machine. U kunt weer frankeren nadat uw machine contact heeft gemaakt met het TelesetDataCenter.

Bekijk de pagina Inbellen voor frankeermachine voor uitgebreide informatie, laadinstructie en een overzicht van de komende verplichte inbeldata.

De mastercard is niet of niet goed geplaatst, plaats deze kaart in de machine en herhaal de handeling.

Waarom deze melding?

De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing

  • Controleer of de telefoonkabel goed is aangesloten. (smalle telefoonstekker in de muuraansluiting, brede telefoonstekker in frankeermachine)
  • Controleer of de machine is aangesloten op een analoge telefoonlijn.
  • Controleer eventueel de modeminstellingen. (hier kunt u ingeven of er wel of geen 0 nodig is voor een buitenlijn) [Instructie]
  • Controleer of er geen 0900 nummer blokkade op deze telefoonlijn zit.
  • Probeer nogmaals Teleset uit te voeren

Waarom deze melding?

De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing:

  • Controleer of de telefoonkabel goed is aangesloten. (smalle telefoonstekker in de muuraansluiting, brede telefoonstekker in frankeermachine)
  • Controleer of de machine is aangesloten op een analoge telefoonlijn.
  • Controleer eventueel de modeminstellingen. (hier kunt u ingeven of er wel of geen 0 nodig is voor een buitenlijn) [Instructie]
  • Controleer of er geen 0900 nummer blokkade op deze telefoonlijn zit.
  • Mogelijk zijn er door drukte bij het TelesetDataCenter even geen lijnen beschikbaar, u kunt het later nogmaals proberen.
  • Probeer nogmaals Teleset uit te voeren

Waarom deze melding?

De verbinding kon om technische redenen niet tot stand worden gebracht.

Oplossing:

  • Controleer of de telefoonkabel goed is aangesloten. (smalle telefoonstekker in de muuraansluiting, brede telefoonstekker in frankeermachine)
  • Controleer of de machine is aangesloten op een analoge telefoonlijn.
  • Controleer eventueel de modeminstellingen. (hier kunt u ingeven of er wel of geen 0 nodig is voor een buitenlijn) [Instructie]
  • Controleer of er geen 0900 nummer blokkade op deze telefoonlijn zit.
  • Mogelijk zijn er door drukte bij het TelesetDataCenter even geen lijnen beschikbaar, u kunt het later nogmaals proberen.
  • Probeer nogmaals Teleset uit te voeren

Het bedrag dat u wenst te laden is te hoog (het overschrijdt de resterende weeklimiet). Als de limiet is bereikt, is het mogelijk bij PostNL een spoedoplading (emergency upload) aan te vragen. Een uur nadat u het formulier heeft ingevuld kunt u het aangevraagde bedrag laden op uw machine.

Meer informatie over Emergency Upload (kosten & werkwijze)

Direct naar het aanvraagformulier van PostNL.

Voor een definitieve aanpassing van het maximum laadbedrag belt u met PostNL Klantenservice: (088) 868 68 68. (verwerkingstijd 1-2 weken)

Betekenis

Deze melding is slechts een waarschuwing. Het geeft aan dat uw frankeertegoed onder een bepaald niveau is gekomen.

Oplossing

U kunt de melding annuleren met Enter en verder werken óf u kunt frankeertegoed bijladen. [Instructie]

Aanvullende informatie

Standaard staat deze waarschuwingsgrens ingesteld op € 100,00. Voor het instellen van een lager waarschuwingsbedrag kunt u de instructie raadplegen. [Instructie]

Betekenis

Het resterende frankeertegoed op uw frankeermachine is niet toereikend.

Oplossing

U dient frankeertegoed te laden. [Instructie]

Het apparaat herkent het inktlint niet.

Volg onderstaande stappen:

  1. Verwijder het inktlint.
  2. Sluit de klep zonder lint.
  3. Zet de machine UIT. (schakelaar aan linkerzijde)
  4. Plaats het lint en sluit de klep.
  5. Start de machine opnieuw op.

Indien de foutcode wederom verschijnt is mogelijk de chip op de cassette defect.

Herhaal bovenstaande stappen, maar plaats bij stap 4 een nieuw lint.

Neem contact op met de Helpdesk over vergoeding van defecte linten. Als het probleem niet opgelost kan worden na het volgen van bovenstaande stappen, neem dan ook contact op met onze helpdesk:

Telefoon 088 - 789 72 22, of stuur een e-mail naar service@fp-ruys.nl.

Het apparaat herkent het inktlint niet.

Volg onderstaande stappen:

  1. Verwijder het inktlint.
  2. Sluit de klep zonder lint.
  3. Zet de machine UIT. (schakelaar aan linkerzijde)
  4. Plaats het lint en sluit de klep.
  5. Start de machine opnieuw op.

Indien de foutcode wederom verschijnt is mogelijk de chip op de cassette defect.

Herhaal bovenstaande stappen, maar plaats bij stap 4 een nieuw lint.

Neem contact op met de Helpdesk over vergoeding van defecte linten. Als het probleem niet opgelost kan worden na het volgen van bovenstaande stappen, neem dan ook contact op met onze helpdesk:

Telefoon 088 - 789 72 22, of stuur een e-mail naar service@fp-ruys.nl.

Tarievenweergave in uw frankeermachine

Met een frankeermachine krijgt u korting op de posttarieven. U stempelt direct het kortingstarief op de envelop. Na het maken van de productkeuze en het wegen van het poststuk verschijnt het juiste tarief in uw machine.

Meer informatie over postproducten en tarieven kunt u, afhankelijk van het type van uw frankeermachine, vinden op de website van PostNL of Sandd.


Decemberzegels en uw frankeermachine

Het is niet toegestaan het tarief van de Decemberzegel te stempelen met uw frankeermachine.

Waarde aanduidingen 1 en 2

Deze aanduidingen komt u alleen tegen op postzegels. Uw frankeermachine stempelt zichtbare bedragen.

Het laden van de nieuwe tarieven heeft geen invloed op het frankeertegoed in uw frankeermachine.

Dit is afhankelijk van het serienummer van uw frankeermachine. U vindt het serienummer op de witte sticker aan de achterzijde van de frankeermachine.

Serienummer FR8…..

U krijgt 1-2 weken voor de ingangsdatum een tarievencard toegezonden. Op de volgende wijze kunt u een tarievencard laden in uw machine:

Voor deze handeling heeft u zowel de Mastercard als de nieuwe Tarievencard nodig.

  1. Begin met het plaatsen van de Mastercard. (dit is niet de onlangs ontvangen Tarievencard)
  2. Druk op MENU
  3. Druk met de pijltjes toets 2x naar benenden
  4. Druk naast het beeldscherm op de knop VAN KAART LADEN
  5. Verwijder de Mastercard en plaats de Tarievencard (tekst naar voren, chip naar achteren)
  6. Bevestig controlevraag met Ja
  7. Het scherm gegevens zijn met succes geladen bevestigd u met Enter
  8. Verwijder de Tarievencard
  9. Plaats uw Mastercard
  10. De nieuwe tarievenstructuur is nu geladen in uw machine

U kunt ook de handleiding raadplegen [Instructie].

Of bekijk de instructievideo op deze pagina.

Serienummer FR9…..

Tijdens iedere Teleset (geldlading of verplichte inbelperiode) controleert de machine de tariefstructuur in de machine. Zodra er een nieuwe structuur beschikbaar is wordt deze geladen in de machine. Per ingangsdatum schakelt de machine automatisch over naar de nieuwe tarieven. 2 weken voor de ingangsdatum van de tariefswijziging staat een nieuwe tabel gereed. Indien u in de tussenliggende periode een teleset uitvoert, wordt de tariefstructuur automatisch in uw machine geladen.

Door gebruik te maken van verkort kiezen kunt u heel snel een tarief instellen, zo zit onder het MEM 1 bijvoorbeeld het product “brieven binnenland”.

Door het laden van de nieuwe tarieven in uw machine kunnen enkele door u ingestelde snelkies toesten niet meer juist functioneren.

Wij adviseren u deze toetsen te controleren en indien nodig opnieuw in te stellen.

Om de ingestelde sneltoetsen te tonen drukt u op de MEM toets.

Sneltoetsen (opnieuw) instellen.

Voer eerst handmatig de productkeuze in, welke u straks als snelkeuze wilt opslaan.

  1. Druk op PRO (links boven in uw hoofdscherm)
  2. Maak productkeuze (bijv. Binnenland, Pakket, Track&Trace)
  3. Bevestig door op BACK te drukken

Nu gaan we het geselecteerde product als snelkeuze opslaan.

  1. Druk om MENU
  2. Druk met de pijltoets 1x naar benden
  3. Selecteer VERKORT KIEZEN BEWERKEN
  4. Selecteer het gewenste nummer
  5. Selecteer NIEUW
  6. Selecteer OPSLAAN

Uw productkeuze is nu opgeslagen als snelkeuze. De snelkeuze kunt u selecteren door op MEM te drukken. Herhaal alle stappen om meer snelkeuze toetsen in te richten.

  1. Voer procedure Laden van Kaart nogmaals uit.
  2. Maak de goudkleurige chip aan de achterzijde van de kaart schoon voordat u deze in de machine plaatst.
  3. Plaats de tarievencard opnieuw met de tekst aan de voorzijde en de chip aan de achterzijde.

De card kan niet geheel in de machine, maar de chip dient wel geheel in de machine te zijn geplaatst.

Als het probleem zich blijft voordoen kunt u een nieuwe tarievencard aanvragen. Vermeld uw referentie die vermeld staat op de pakbon of als u die niet heeft uw naam- en adresgegevens

Op de volgende wijze kunt u handmatig een bedrag als frankeerwaarde instellen:

Volg onderstaande stappen:

  1. Selecteer PRO
  2. Selecteer Overig
  3. Selecteer Overig*
  4. Selecteer Overig**
  5. Voer het gewenste bedrag in en bevestig met ENTER
  6. Druk op de BACK-toets

U kunt nu uw frankering make

Druk op de MUNTEN-toets. Op de bovenste regel ziet u het actuele saldo.

U kunt het maximum laadbedrag voor uw frankeermachine laten verhogen door contact op te nemen met PostNL klantenservice (088 – 868 68 68).

De verwerkingstijd is 1-2 weken.

Op de volgende wijze kunt u een stempelcard laden in uw machine:

LET OP! voor deze handeling heeft u zowel de Mastercard als de nieuwe stempelcard nodig.

  1. Begin met het plaatsen van de Mastercard. (dit is niet de onlangs ontvangen stempelcard)
  2. Druk op MENU
  3. Druk met de pijltjes toets 2x naar benenden
  4. Druk naast het beeldscherm op de knop VAN KAART LADEN
  5. Verwijder de Mastercard en plaats de nieuwe stempelcard (tekst naar voren, chip naar achteren)
  6. Bevestig controlevraag met Ja
  7. Het scherm gegevens zijn met succes geladen bevestigd u met Enter
  8. Verwijder de stempelcard
  9. Plaats uw Mastercard

Het nieuwe stempel is nu beschikbaar in uw machine.

Wanneer u een verkeerde waarde heeft afgedrukt of de afdruk niet goed zichtbaar is kunt u deze afdruk indienen bij PostNL.

De foutieve waarde zal daarna op de factuur van PostNL met u verrekend worden.

Volg onderstaande stappen:

  1. Download het formulier misdrukken (pdf).
  2. Lees de voorwaarden die vermeld staan op het formulier.
  3. Maak een afdruk in de nulstand op dit formulier (zie hiervoor de vraag “0,00 afdruk maken hieronder).
  4. Verstuur het formulier naar PostNL Business Service (zie adres op formulier)

Volg onderstaande instructie voor het maken van een nulafdruk:

  1. Toets PRO (knop links boven voor instellen van productkeuze)
  2. Ga met de pijltjes toets 1x naar beneden.
  3. Toets Nulafdruk*
  4. Druk op de BACK-toets (links onder)

(*) Staat Nulafdruk niet in het lijstje?

Volg onderstaande stappen:

  1. Selecteer Overig
  2. Selecteer Overig*
  3. Selecteer Overig**
  4. Voer het gewenste bedrag in en bevestig met ENTER
  5. Druk op de BACK-toets

U kunt nu uw nulafdruk maken.

Voordat uw machine buitengebruik wordt gesteld, dient u het resterende frankeersaldo uit te printen op stroken of enveloppen.

Deze afdrukken kunt u tezamen met het PostNL formulier niet gebruikte waarde afdrukken frankeermachine bij PostNL indienen. Alleen originele waardeafdrukken (geen kopieën!) worden door PostNL met u verrekend op uw factuur.

Volg onderstaande stappen:

PostNL Formulier downloaden

Download het formulier misafdrukken
(pdf) en print deze uit.

Lees de voorwaarden die vermeld staan op het formulier.

Nulafdruk maken

Zie voor een instructie de vraag “o,00 afdruk maken” hierboven.

Deze test afdruk is uw afdruk in de Nulstand, u dient deze afdruk mee te sturen met het formulier.

Frankeertegoed controleren

  1. Druk op de MUNTEN-toets.
  2. Op de bovenste regel bij Frankeertegoed vindt u het actuele saldo, schrijf dit tijdelijk ergens op.

Machine leeg frankeren

  1. Selecteer PRO
  2. Selecteer Overig
  3. Selecteer Overig*
  4. Selecteer Overig**
  5. Voer het gewenste bedrag in (max.€999,99) en bevestig met ENTER
  6. Druk op de BACK-toets

U kunt nu uw afdruk(en) maken.

Stuur de originele waardeafdruk(ken), nulafdruk en het formulier niet gebruikte waarde afdrukken frankeermachine naar PostNL.

Klik hier voor antwoord op uw administratieve vragen.

Inkt en etiketten

Bestel via onze webshop inkt en etiketten voor uw Optimail 30

Voor 14.00 uur besteld = dezelfde dag verzonden.

Frankeerstempels

Bestel eenvoudig uw frankeerstempels

Met een reclamestempel geeft u extra communicatiekracht aan uw post.

Human Resources Icon


Komt u er niet uit? 

088 - 789 72 22