FPi 500 Couverteermachine Service


Heeft u vragen over de werking van uw Fpi 500 couverteermachine? Op deze pagina vindt u een overzicht van de meeste gestelde vragen en antwoorden.

Komt u er niet uit? FP-Ruys heeft een uitgebreid netwerk van helpdeskmedewerkers en technici om u te helpen en ondersteunen bij het gebruik van uw couverteermachine. Onze medewerkers helpen u graag per telefoon, online of op uw locatie.

Fpi 500 omslagvulmachine
Fpi 500 voor het snel en eenvoudig couverteren

Meest gestelde vragen

Storingen en schermmeldingen

Scheve vouw

Mogelijke oorzakenOplossing
De zijgeleiders zijn niet goed of geheel niet vergrendeldStel de geleiders voor documenten, bijlage en enveloppen in [instructie]
Vuile rollen.Reinig de rollen [instructie].

Lade A en/of B onjuist vergrendeld

Zet de hendels van de A/B invoer vast.

Adres niet op de juiste plaats achter het venster

Mogelijke oorzaak
Vouw op verkeerde plaats.

Oplossing
Pas de hoogte van het adres aan in uw jobinstelling

Documenten en enveloppen komen gescheiden uit de machine

Mogelijke oorzaken

Oplossingen

Enveloppen zijn onjuist geladen.

Plaats de enveloppen correct in de lade [instructie]

Enveloppen zijn niet geschikt

Controleer de envelopspecificaties

Sluit niet of niet goed

Mogelijke oorzaken

Oplossingen

Waterreservoir is leeg.Controleer de vulstand van het waterreservoir.
Jobinstelling staat niet juist.Reinig of vervang de borstels
Borstels zijn vuil of versleten.Controleer de enveloppen.

Kwaliteit van de envelop is slecht.

Controleer de kwaliteit van de hechting door de envelop handmatig dicht te plakken.

Schermmeldingen

CONTROLEER DE DOCUMENTBAAN

Mogelijke oorzakenOplossingen
Het document of de envelop is niet uit de lade gekomenOpen de machine, verwijder papier en enveloppen uit gebieden 1 tot 8 of open klep 7 en sluit dan de machine om naar het menu terug te keren.
Document valt buiten de specificatie of is vervormdControleer zijgeleiders.

Teveel papier geladen.

Verwijder het teveel aan papier.

DUBBEL DOCUMENT DETECTIE IN LADES A-B

Mogelijke oorzakenOplossingen
Plakkende documenten

Maak de blauwe vergrendelingshendels los en verwijder de documenten.

Scheid de documenten die aan elkaar vastzitten. Leg ze terug in de lades, zet de hendels vast en druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

Document buiten de specificatie

 

DUBBEL DOCUMENT DETECTIE IN LADE C

Mogelijke oorzaken

Oplossingen

Plakkende documenten.Open de machine en haal het document uit de machine.

Controleer de dikte.

Haal de stapel uit lade C en separeer de documenten die aan elkaar vastzitten.

Scheid de documenten die aan elkaar vastzitten. Leg ze terug in de lades, zet de hendels vast en druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

Document buiten de specificatie.

 

OPEN DE MACHINE EN SLUIT HAAR WEER

Mogelijke oorzaak    
De machine was niet in staat de normale cyclus af te werken.
    
Oplossing
Open de machine, verwijder papier en enveloppen uit gebieden 1 tot 8 of open klep 7 en sluit dan de machine om naar het menu terug te keren.

VERWIJDER DE DOCUMENTEN UIT DE INGANG VAN LADES A + B

Mogelijke oorzaak
Document(en) zit(ten) vast in de ingang van invoer A (en/of B) waardoor de cyclus is gestopt.

Oplossing

  • Open de ingang van de lade met de hendel.
  • Verwijder het vastzittende document.
  • Zet de hendel terug in zijn vergrendelde positie.
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

GEEN DOCUMENT IN DE LADE(N)


Mogelijke oorzaak
De machine heeft geen document in een lade gevonden.

Oplossing
Plaats documenten in lade(n) A, B of C.

CONTROLEER OF DE DOCUMENTEN DE LADES A,B CORRECT VERLATEN

Mogelijke oorzaak
Document zit vast in ingang A (en/of B), waardoor de cyclus niet kan worden afgewerkt.

Oplossing:

  • Open de ingang van de lade m.b.v. de hendel.
  • verwijder het vastzittende document.
  • zet de hendel terug in zijn vergrendelde positie.
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

VERWIJDER DOCUMENTEN UIT LADE A

Mogelijke oorzaak
De documenten in lade A passen niet bij de gekozen job.

Oplossing

  • Open de ingang van de lade A m.b.v. de hendel.
  • verwijder de documenten.
  • zet de hendel terug in zijn vergrendelde positie.
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

DUBBEL DETECTIE, CONTROLEER INHOUD VAN ENVELOP

Mogelijke oorzakenOplossingen

Aan elkaar plakkende documenten.

Zorg dat de resterende documenten los gemaakt worden.
Controleer de inhoud van de envelop. Als de envelop geen dubbel document bevat, verwijder de documenten dan uit de lades, klop ze gelijk en leg ze terug in de lades, of zet de dubbel detectie uit.
Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

Document buiten de specificatie of detectorstoring.

CONTROLEER PAPIER BAAN VAN LADE C

Mogelijke oorzaken

  • Document buiten de specificatie of vervormd.
  • Teveel papier geladen.

Oplossing

CONTROLEER OF DE DOCUMENTEN LADE C CORRECT VERLATEN

Mogelijke oorzaken
Document zit vast in de invoerbaan (ingang C), waardoor de cyclus wordt onderbroken.

Oplossing

  • Controleer de positie van het document in lade C
  • Volg de instructies voor vastzittende documenten zoals beschreven in het hoofdstuk De baan voor kleine bijlagen leegmaken (lade C)

SLUIT LADE C

Mogelijke oorzaken:

  • Invoerbaan is open.
  • Lade C is open of onjuist gesloten.

Oplossing

  • Sluit de baan en de lade
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

CONTROLEER DE ENVELOP HOPPER

Mogelijke oorzaak
Kan envelop niet afnemen.

Oplossing

  • Voer de enveloppen opnieuw in, plaats eerst 1 envelop leg daarna de rest er bovenop.
  • Stel de geleiders in.
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

CONTROLEER DE ENVELOPLADE

Mogelijke oorzaken:

  • Geen envelop in de houder.
  • Er is geen envelop door de machine ingenomen.
  • Envelop vervormd.
  • Envelop gekreukeld tijdens zijn transport door de machine.

Oplossing

  • Voer de enveloppen opnieuw in.
  • Stel de geleiders van lade E in.
  • Controleer of de envelop baan vrij is (open zonodig de machine).
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

CONTROLEER DE ACHTERSTE GELEIDER VAN DE ENVELOP LADE

Mogelijke oorzaken:

  • Afmeting van de envelop correspondeert niet met de positie van de achterste geleider
  • Dubbele envelop gedetecteerd.

Oplossing:

  • Stel de achterste geleider van de envelop lade in (lade E) op de afmeting van de enveloppen
  • Open de machine en controleer of de envelop baan vrij is
  • Druk op START/STOP of ESC om naar het menu terug te keren.

CONTROLEER DE ENVELOPBAAN

Mogelijke oorzaak
Envelop zit vast in de machine

Oplossing
Open de machine en controleer de envelop baan

CONTROLEER DE CONNECTOR VAN DE PAPIERLADES

Mogelijke oorzaak
Aansluiting los geraakt (van lades A en B

Oplossing

  • Sluit de kabel met blauwe connector aan achterzijde van A/B invoer weer aan,
  • Open de machine, verwijder papier en enveloppen uit gebieden 1 tot 8 en sluit de machine weer.
  • Schakel haar uit en weer in.

SLUIT DE MACHINE

Mogelijke oorzaak
Machine open of niet goed gesloten.

Oplossing

  • Sluit de machine om verder te gaan (druk klep goed aan)

SCHAKEL DE MACHINE UIT EN VERVOLGENS WEER IN

Mogelijke oorzaak
A/B invoer aansluiting los geraakt.

Oplossing

  • Sluit de kabel met blauwe connector aan achterzijde van A/B invoer weer aan,
  • Open de machine, verwijder papier en enveloppen uit gebieden 1 tot 8 en sluit de machine weer.
  • Schakel haar uit en weer in.


Administratieve vragen

Doorgeven van wijzigingen

Wijziging (factuur)adres

U kunt uw wijziging(en) eenvoudig aan ons doorgeven via de pagina Wijziging doorgeven.

Gaat u verhuizen? Vergeet niet uw verhuizing ook aan PostNL door te geven.

De adresstempel van in uw frankeerstempel moet gelijk zijn aan uw organisatie-adres (het adres waar de frankeermachine staat). Bij een verhuizing kunt u eenvoudig via de pagina Wijziging doorgeven een nieuw adresstempel bestellen.

Wilt u niet alleen een nieuw adresstempel, maar ook een nieuw reclamestempel (met uw logo, reclameboodschap, websiteadres enz.)? Dit kunt u doen via de pagina’s voor het bestellen van frankeerstempels:

Naamswijziging doorgeven

Geef uw naamswijziging eenvoudig door via de pagina Wijzigingen doorgeven.

Nieuw bankrekeningnummer doorgeven

Geef uw nieuwe bankrekeningnummer eenvoudig door via de pagina Wijzigingen doorgeven.

Nieuw Kamer van Koophandelnummer doorgeven

Geef uw nieuwe Kamer van Koophandelnummer eenvoudig door via de pagina Wijzigingen doorgeven.

Als u een frankeermachine heeft hebben kunt u de wijziging van uw Kamer van Koophandel doorgeven via het formulier Overdrachtsovereenkomst frankeermachine (pdf). 

Doorstart na faillissement bij gebruik van frankeermachine

  1. Is uw frankeermachine geblokkeerd voor het laden van frankeertegoed en/of frankeren?
  2. Is dit mogelijk te wijten aan een faillissement?
  3. Is er sprake van een doorstart?

Als u alle vragen met Ja beantwoord zijn kunt u de doorstart aan FP-Ruys doorgeven via de Overdrachtsovereenkomst frankeermachine (pdf).

Hiervoor gelden een aantal voorwaarden:

  • De curator dient te tekenen voor de failliete partij.
  • PostNL moet akkoord gaan met de overdracht.
  • De financieel administratie van FP-Ruys moet akkoord gaan i.v.m. mogelijke openstaande vorderingen.

De overdrachtsprocedure inclusief het aanvragen van de akkoorden bij PostNL en de financiële administratie wordt verzorgd door de afdeling Customer Support van FP Ruys. Ga naar het Overdrachtsformulier (pdf)

Vragen over facturen

Voor welke vestiging is deze factuur bestemd?

Het locatieadres waarop de factuur betrekking heeft staat links onder vermeld.

Ik heb een factuur ontvangen maar ik heb een servicecontract

Conform de contractvoorwaarden zijn er bepaalde zaken die niet in het servicecontract zijn opgenomen, hiervoor ontvangt u in dat geval een factuur. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Supplies als inkt en etiketten
  • Aan slijtage onderhevige onderdelen als borstels en vilt
  • Postregistratie geheugens
  • Accu´s
  • Vervangen onderdelen als gevolg van onjuist gebruik.

Emergency Upload

Voor uw frankeermachine is een maximum laadbedrag door PostNL afgegeven. Dit bedrag mag eens per 7 dagen geladen worden.

Als u binnen 7 dagen meer saldo nodig heeft kunt u extra tegoed aanvragen bij PostNl, dit heet een Emergency Upload. Binnen 1 uur heeft u dan een extra bedrag om te laden.

Vraag via PostNL een Emergency Upload aan.

Extra inbelkosten

Wanneer u uw machine heeft aangeschaft voor 01-01-2010 geldt:

Per jaar kunt u 14 keer gratis inbellen, vanaf de 15e keer worden inbelkosten per inbelactie berekend. Een inbelactie heeft u nodig bij een verplichte inbelperiode (13 keer per jaar) en bij het opwaarderen van frankeertegoed.

Laad tijdens de verplichte inbelperiode een bedrag wat voor 4 weken voldoende is.

Is uw maximum laadbedrag momenteel niet voldoende voor 4 weken, neem dan contact op met PostNL om dit te laten aanpassen: (088) 868 68 68

Waarom verplicht inbellen?
PostNL heeft eens per maand de tellerstanden uit uw frankeermachine nodig om een controle uit te voeren. Deze standen worden alleen tijdens de verplichte inbelperiode vastgelegd.

De data zijn door PostNL vooraf vastgesteld, een actueel overzicht met inbeldata vindt u hier.

Aanduidingen H120 / F48/ L48 / P120

Deze aanduidingen hebben betrekking op het servicecontract van uw machine.

H = huurcontract
F en P = koopcontract
L= Leasecontract.

Aanduiding C48 / C24

Op deze machine is een servicecontract afgesloten waarbij afhankelijk van het type machine 1 of 2 onderhoudsbeurten per jaar zijn opgenomen. Bij deze onderhoudsbeurten zijn voorrijkosten en arbeidsloon gedekt.

Eventueel te vervangen onderdelen worden berekend. Tussentijdse bezoeken voor storingen worden in zijn geheel doorbelast, d.w.z. voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen.

Een C-contract volgt wanneer de reguliere looptijd van het contract ten einde is. De afgesproken responstijd blijft gehandhaafd. Door deze aanpassing wordt de contractprijs met 40% verlaagd.

Automatische incasso

Om de prijs van onze huurcontracten zo laag als mogelijk te houden, gaat betaling van de huurtermijnen per kwartaal via automatische incasso. Indien u wilt afzien van automatische incasso kunt u een e-mail sturen aan boa@fp-ruys.nl.

Extra administratiekosten bedragen in dit geval € 2,50 / maand (excl. btw) Heeft u al een automatische incasso voor de huur van uw frankeermachine, maar wilt u dat ook alle andere facturen van FP-Ruys automatisch geïncasseerd worden? Stuur dan uw verzoek per e-mail aan boa@fp-ruys.nl

Toeslag voor het niet afgeven van een automatische incasso

Door uw organisatie is een verzoek bij ons ingediend om af te zien van automatische incasso. Om de prijs van onze huurcontracten zo laag als mogelijk te houden, gaat de betaling van de huurtermijnen standaard per kwartaal via automatische incasso.

De toeslag wordt berekend vanwege de extra administratieve handelingen die het boeken van de betaling met zich meebrengt. Wilt u toch liever per automatische incasso betalen? Stuur dan uw verzoek per e-mail aan boa@fp-ruys.nl

Toeslag ..uur responsetijd

Vanuit uw organisatie is een verzoek gekomen om af te wijken van de standaard responstijd. De extra kosten die dit met zich meebrengt staan hier vermeld.

Toeslag verlenging max. looptijd service overeenkomst

De duur van de standaard contractperiode is verstreken. Om gebruik te kunnen blijven maken van de machine en service wordt deze toeslag in rekening gebracht.

Wijziging posttarieven voor frankeermachine

Inhoudelijke vragen over wijzigingen van posttarieven voor frankeermachines vindt u in de rubriek “Vragen over tarieven of tariefswijzigingen” op de eigen servicepagina’s van onze frankeermachines. 

Weet u niet welke machine u heeft? U vindt een overzicht van onze machines op de pagina Welke frankeermachine heb ik?

De prijs van een tariefupdate hangt in veel gevallen af van de, bij aanschaf van de machine, door uw organisatie gekozen serviceovereenkomst. Heeft u bezwaar tegen een ontvangen factuur over een tariefupdate?

Laat u dan door onze medewerkers informeren over eventuele mogelijkheden van een contractaanpassing.

Verzend- & administratiekosten
Bij bestellingen van supplies (inkt en etiketten) tot € 200,- hanteert FP Ruys € 8,- verzend- en administratiekosten, bij bestellingen van supplies boven een orderbedrag van € 200,- betalen wij de verzendkosten.

Bij overige zendingen gelden de PostNL tarieven op basis van formaat en gewicht.

Betalingstermijn

Conform de contractvoorwaarden hanteert FP Ruys een betalingstermijn van 15 dagen. Uitzonderingen zijn hierop niet mogelijk.

Betalingskorting

FP Ruys kent geen regeling voor betalingskortingen in welke vorm dan ook.


Voorkom storingen

Veel storingen kunt u voorkomen door met regelmaat de rollen van het apparaat te reinigen. Bekijk hier de instructie.

In onze webshop kunt u speciaal reinigingsmiddel kopen voor uw FPI 500 couverteermachine.

Couverteer uw post met een FPI 500 couverteermachine
FPI 500 couverteermachine

Contact met FP-Ruys

Onze medewerkers zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur. Telefoon (088) 789 72 22.

bel mij terug fp-ruysBel mij terug
stuur een bericht naar fp-ruysStuur een bericht
storing-24Storing melden